London-OS gav två svenska seglingsmedaljer. Senast det hände var i München -72 och i Tokyo -64. För närvarande gör landslaget de bästa resultaten på över 50 år.
– God organisation och goda finanser är hemligheten, säger, Max Salminen, OS-guldmedaljör i starbåt.

Enligt Max Salminen beror de svenska framgångarna på att allt kring landslaget numera är så väl organiserat. Det finns några seglarnationer med mycket djupa fickor, främst USA, Australien och England.

OS-året 2012 hade de engelska seglarna en lika stor budget som SOK satsade på hela den svenska OS-truppen – i samtliga grenar.

Här kommer Svenska Seglarförbundets sponsorer in i bilden, menar Salminen.

– Det är därför alla 30 landslagsseglare kan hålla sina personliga budgetar på en rimlig nivå, säger Max Salminen.

Stockholmradios moderbolag Viamare Invest har sponsrat Svenska Seglarförbundet under åtta år. Och med två landslagssamlingar – i Sandhamn och i Båstad – per år.

– Således har svensk segling Viamare Invest att tacka för delar av framgångarna. Samlingarna har skapat en stark gemenskap i landslaget. Alla har kunnat samla kraft och inspiration, vilket har haft stor betydelse för våra prestationer, säger Fredrik Lööf.

Samtliga svenska OS-medaljörer, Salminen, Fredrik Lööf och Rasmus Myrgren behöver varje år cirka en miljon kronor, plus-minus ett par hundra tusen, för att driva sina satsningar.

Det är mycket pengar, javisst, men Rasmus Myrgren uppskattar att han hade 230 hotellnätter under förberedelseåret inför OS, lag Salminen och Lööf cirka 200. Och även om alla är begåvade med materialsponsorer för kläder, tampar, linor, segel och beslag, så ska såväl resor som båthyror under lika många träningsdagar som hotellnätter adderas till räkningen.

Det blir ganska tajta marginaler i slutändan, menar Rasmus Myrgren.

– En OS-satsning kräver fullständig koncentration på uppgiften. Man får inte oroa sig för markservice eller ekonomi. Jag vågar påstå att om inte de faktorerna fungerar så vinner man heller inga medaljer i slutänden, säger Rasmus Myrgren.

Han har just klivit ut ur ett möte med Svenska Olympiska Kommittén, SOK, om en eventuell satsning på OS i Rio om fyra år. Inget är bestämt säger Myrgren.

Just SOK står för den stora delen av den ekonomiska kakan då det gäller de svenska OS-seglarna, men samtliga har också personliga sponsorer. Myrgren sponsras av Veidekke och Ramirent, Lööf och Salminen av Berg Propulsion.

– Ett fruktbart sponsringsavtal handlar i regel om att man engagerar sig i bolagets framgång. Jag och Max gör vårt bästa för att ge Berg Propulsions anställda vår syn på prestations- och resultatfokusering och hur man skapar en vinnande kultur. Man måste bidra till att skapa värde för sponsorn. Då får man också en engagerad och involverad sponsor, säger Fredrik Lööf, som efter OS-brons både i Sydney och i Peking krönte sin karriär med ett guld i sitt sjätte OS.

Fredrik Lööf har ännu inte bestämt om det blir ett sjunde. Det är inte omöjligt, menar han, även om det i så fall kanske blir i en annan klass än starbåt, som enligt uppgifter hänger löst i OS-programmet.

Just nu vill han dock inte tänka på segling. Han sitter i bilen på slingriga norska bergvägar, på väg till Spåtind, fjällhotellet två timmar norr om Oslo, och en bit väster om OL-byen Lillehammer, som han för närvarande öppnar tillsammans med sin norska hustru.

I februari eller mars ska veteranen Lööf besluta om framtiden. Ny satsning eller vila på sina lagrar?
Färskingen Salminen har redan beslutat sig. Han ska försöka vinna ytterligare ett guld i Rio 2016. På egen hand – i finnjolle.

Text: Patric Elmén

Tillbaka »