Skip to main content
VarukorgClose Cart

Vanliga frågor

Certifikat och tillstånd

Q – Vilket certifikat krävs för att få använda sin radiosändare ombord?

A – Du behöver ha lägst SRC, Short Range Certificate. Om du har ett certifkat utfärdat före år 2000, så gäller det visserligen men bara för den typ av radioapparater som fanns då. När SRC infördes tillkom kunskaper bl.a om GMDSS och DSC som saknades tidigare. Därför bör du uppgradera till SRC om du har ett äldre certifikat.
Om du har ditt certifikat i en liten blå bok så är det ett SRC. Innan dess fanns certifikatet i pappersform. Med start 2022 kan du byta din blå bok mot ett plastkort eller har informationen i din mobil. Läs mer här.

Q – Hur gör jag med MMSI om jag köper ny båt/radio eller säljer min båt med radio?

A – Om du säljer din båt med VHF-radio, och den har DSC, och kommer att köpa en ny båt/radio, så ansök om ett nytt MMSI-nummer hos PTS. Då vet du att du får ett nytt, oanvänt MMSI som är registrerat på dig som du kan använda till din nya båts radio.

Om du säljer din båt med VHF-radio, och den har DSC, men behåller din AIS så måste du se till att den nya ägaren byter MMSI i radion du sålt. Om det inte sker har ni samma MMSI i båda båtarna eftersom samma MMSI finns även i din AIS. I det läget kan det löna sig att istället behålla även VHF-radion så är du säker på att ingen annan använder ditt MMSI.

Om du köper en båt med VHF-radio med DSC, så försök att få överta MMSI-numret från den förra ägaren. Då kan han ansöka om ett nytt MMSI hos PTS. När du fått ok på att han fått ett nytt MMSI så ansöker du hos PTS att få överta förra ägarens MMSI-nummer. Då får du ett nytt tillstånd med det nya MMSI-numret som redan finns i din VHF-radio.

Om du köper en båt med VHF-radio men den saknar DSC så är rekommendationen att byta radion till en modernare radio som har DSC. Då behöver du ansöka hos PTS om ett MMSI-nummer att programmera in i radion. Du får också ett nytt radiotillstånd med det nya MMSI-numret.

Q – Hur gör jag med radiotillståndet om jag säljer min båt och inte tänker köpa en ny båt/radio?

A – Säg upp ditt tillstånd för VHF-radion hos PTS, enklast gör du det med ett mail ( pts@pts.se ) eller med Webb-tjänsten ( https://www.pts.se/batradio ). Det räcker alltså inte att bara låta bli att betala, då får du ytterligare avgifter och till slut skickas ärendet till kronofogden.

Teknik – AIS

Q – Min AIS syns inte på Marinetraffic, vad är fel?

A – Marinetraffic är ett nätverk som drivs av hobbyister och det finns många tänkbara orsaker till att din AIS inte syns där. Det bästa är om du kan ta kontakt med en kompis som har AIS i sin båt och som finns relativt nära dig och kolla om din AIS syns där. Då finns inga felkällor på vägen. Om din AIS inte syns i en annan relativt närbelägen AIS-mottagare ligger felet sannolikt i din installation. Därför kan du börja med att kolla att du har programmerat rätt MMSI och att antennen är hel och ansluten.

En vanlig missuppfattning är att något i land, hos PTS eller liknande är felregistrerat och att det är därför din AIS inte syns. Det är FEL. Din AIS arbetar oberoende av utrustning i land. Den sänder ut sin position osv, oavsett allt annat, så är bara din installation, antenn och GPS ok och att din AIS är rätt programmerad med rätt MMSI så fungerar det! Så om det inte fungerar, felsök i din båt!

Teknik – VHF-radion

Q – Min VHF-radio ”tjatar” om MMSI när jag startar den, vad beror det på?

A – Du har sannolikt inte programmerat in ditt MMSI-nummer. Då fungerar det inte att använda DSC och din röda ”Distress”-knapp fungerar inte heller. Det är allvarligt, då kan du inte sända något larmmeddelande med DSC. Leta rätt på ditt MMSI-nummer, det finns i ditt radiotillstånd. Om du saknar det, så kontakta Post- och telestyrelsen, PTS, så hjälper dom dig. Du kan INTE låna någon annans MMSI, då faller hela principen med DSC och nödsystemet fungerar inte. Det är som att ha samma telefonnummer som någon annan.

Q – Min handhållna VHF-radio har ett MMSI som börjar med 8, varför det? Ska det inte vara 265 i början?

A – För att bl.a sjöräddningen lättare ska kunna se att ett larm kommer från en handhållen VHF-radio så har sådana apparater 8265 i början av sitt MMSI. Det numret kan inte användas till något annat, t.ex AIS eller en fast monterad VHF-radio.

Q – Jag har två VHF-apparater, en fast monterad och en handhållen. Kan dom ha samma tillstånd eller ska det vara två olika?

Det beror på hur du vill använda din handhållna apparat. Om du ALLTID kommer att ha den ombord och ALDRIG ta med den ifrån båten så kan du använda samma tillstånd som den fast monterade apparaten. Orsaken är att det tillståndet bara gäller för utrustning som finns ombord. Om du tar med din handapparat till en annan båt, eller i land, så har den alltså i så fall inget tillstånd.

Då är alternativet att du har ett separat tillstånd för den handhållna apparaten. Då kan du använda dom helt skilt från varandra och utan problem. Om du befinner dig ombord men ändå vill använda din handapparat, t.ex vid slussning eller något liknande, så använder du naturligtvis båtens anropssignal.

Men tar du med handapparaten ut i roddbåten eller jollen för att fiska så använder du handapparatens anropssignal.

Att ha två tillstånd är alltså att rekommendera även om det kostar ett par hundra mer om året.

Då har du dessutom möjligheten att ha två olika MMSI som gör att du kan skicka riktade anrop mellan apparaterna och dessutom sända ett automatiskt nödlarm med DSC även från handapparaten. Då vet dessutom JRCC att det är en handapparat som larmat och söker inte efter din ”stora” båt med annan anropssignal och MMSI.

Teknik – DSC

Q – Hur kan jag kolla att DSC-funktionen fungerar?

A – DSC är ju ett digitalt anrop som sänds över en speciell kanal i VHF-bandet. Det är som att ringa till en annan radiomottagare med ett telefonnummer. Numret som används är MMSI-numret och du måste alltså veta mottagarens MMSI-nummer för att kunna använda DSC-funktionen.

För att testa kan du använda ett s.k ”routine call” som du kan ställa in i menyerna i din radio. Du anger sedan MMSI-numret som du vill anropa och sedan trycker på ”OK” eller vad knappen kan kallas i din radio, kolla i bruksanvisningen.

Anropet går då iväg och om den mottagare som du skickat anropet till är inom rin radios räckvidd kommer den att bärja larma. När samtalet besvaras kan ni bärja samtalet med att skifta till en lämplig talkanal. Det går också att skicka med en lämplig kanal i anropet så skiftar den andra radion automatiskt till rätt kanal.

En annan variant av DSC-anrop är när du använder den röda ”Distress”-knappen för att skicka ett nödanrop. Det adresseras automatiskt till ALLA mottagare inom räckvidden och de kommer då att börja larma.

Du får ALDRIG använda ”Distress”-knappen annat än i en nödsituation när det är akut fara för liv eller egendom.

Skulle du av misstag sända ett nödanrop så måste du omedelbart återkalla det för att alla mottagarna ska sluta larma och för att avbryta olika räddningsaktiviteter som kan ha startat efter ditt nödanrop. Det räcker alltså inte med att bara ringa ett samtal till t.ex JRCC eftersom så många andra radiomottagare också har uppfångat anropet.

Stockholmradios tjänster

Q – När sänds egentligen kustvädret?

A – Stockholmradio sänder kustväder under sommaren mellan den 15 juni till den 15 augusti. Sändningarna sker i flera omgångar med start kl 08.30 resp. 16.30. Utöver det sänder MSI Sweden väderprognoser under hela året kl 06 och 18 UTC.

Alla utsändningar sker på trafikkanalerna och på MF. Du kan läsa mer, och hitta en karta med de olika sändarplatserna för MF och deras frekvenser hos Sjöfartsverket, klicka här!

 


Läs mer om hur VHF fungerar!